Skrevet av Emne: Greske filmer...  (Lest 21727 ganger)

Utlogget operafantometTopic starter

• Vis profil
    • www.anea.no
Greske filmer...
« på: 15. Feb. 09, 07:32:31 »
Jeg ble nylig introdusert for en av filmene til Theo Angelopoulos (på norsk heter den \"Den gråtende engen\" (\"The weaping meadow\" på engelsk, \"Το Λιβάδι που δακρύζει\" på gresk).

Filmen var tung, med mye tragedie, men samtidig likte jeg den. Den var svært stilfull og vakker, og viste en annen side av Hellas enn den solfylte, muntre. Synes kanskje slutten var litt uforløst, men anbefaler den allikevel. Video Nova på Majorstuen har den til utleie, for dem som befinner seg i Oslo.

Og etter dette fikk jeg litt blod på tann. Har lyst til å se mer greske filmer. Elsker filmer generelt, men vet ikke hvor jeg skal begynne å lete. Erfaringsmessig har jeg stort utbytte av å få anbefalinger fra andre (gjerne med tips om ev. steder filmene kan skaffes/leies, type hvilken videobutikk eller hvilket bibliotek). Så.... noen tips?

Νομιζω ειναι τα φαρμακα μου παιρνω...

Utlogget operafantometTopic starter

• Vis profil
    • www.anea.no
Greske filmer...
« Svar #1 på: 15. Feb. 09, 07:36:19 »
Av \"filmer med gresk innhold\" må jo disse nevnes:

\"Mamma Mia\" (elsker den, litt mot min vilje. Liker ikke sceneversjonen, så hadde aldri forventet å like filmen basert på scenemusikalen\")

\"Mitt store, fete, greske bryllup\" (helt grei... Bra ensemble, og noen små gullkorn, men ikke min favoritt)

\"Zorba\" (selvfølgelig! Musikken alene gjør den legendarisk)

Flere? Noen jeg bør/må se?

Νομιζω ειναι τα φαρμακα μου παιρνω...

Utlogget Sigbjorn

• Vis profil
    • sbrun.hos.online.no
Re: Greske filmer...
« Svar #2 på: 15. Feb. 09, 09:41:08 »
Her er et par til:

\"En smak av livet\" heter den på norsk. Πολίτικη Κουζίνα.
En film av Tassos Boulmetis

Denne har jeg kjøpt på en eller annen nettbutikk

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=eQmFHc9Z6KU&feature=related[/youtube]

\"Ulysses\' Gaze\" av Theo Angelopoulos
Βλέμμα του Οδυσσέα

Husker ikke hvor jeg kjøpte den.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=DaUEulIEBV8&feature=related[/youtube]

Sigb
Δεν πειραζει

Utlogget Katta

• Vis profil
« Svar #3 på: 15. Feb. 09, 09:52:59 »
Har du sett \"Captain Corellis Mandolin\"? Det er en film om den Italienske okupasjonen av Hellas. Filmen er spillt inn på Kefalonia. Har sett at den ikke har fått de beste anbefalinger, men jeg likte den godt (selv om jeg ikke er fan av Nicolas Cage).

Her er en link:
http://www.filmweb.no/kino/article65773.ece

....og jeg fant en trailer på YouTube:

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=JwRd8D2H3ts[/youtube]

Innlogget kaka

• Vis profil
Greske filmer...
« Svar #4 på: 15. Feb. 09, 12:30:45 »
Den gråtende engen opplevde jeg veldig betagende og sterk (selv om jeg gjerne skulle fulgt den kvinnelige hovedpersonen videre..)
Jeg så filmen i minste kinosalen på Saga, en onsdag før påske, og vi var bare \"spesielt interresserte\" i salen. Anbefales på det varmeste (men ta med niste og lommetørkle hvis den kommer på kino igjen) Jeg har hatt lyst til å se den igjen, så takk for tipset om hvor jeg kan låne den.
KariK

Utlogget Niaas

• Vis profil
« Svar #5 på: 15. Feb. 09, 14:33:07 »
Anbefaler Mediterraneo!

En herlig italiensk film om 8 soldater (og et esel) som skulle erobre en liten gresk øy i 1941. En øy bestående av kvinner, barn og gamle.

Den er filmet på Kastelorizo og fikk i sin tid Oscar for beste utenlandske film.

Jeg fant den på nettet et sted, men husker ikke hvor.
Now, I have decided, I am Olymbitic.
Because I, myself am iron, and your place, magnetic!

Utlogget Athina

• Vis profil
« Svar #6 på: 15. Feb. 09, 15:05:20 »
Sitat fra: \"Niaas\"
Anbefaler Mediterraneo!

En herlig italiensk film om 8 soldater (og et esel) som skulle erobre en liten gresk øy i 1941. En øy bestående av kvinner, barn og gamle.

Den er filmet på Kastelorizo og fikk i sin tid Oscar for beste utenlandske film.

Ja, det er en fin film :icon_smile:
Den kan kjøpes rimelig på Amazon.co.uk (fra 4,58 pund).
Den som kan se skjønnheten i de små detaljer, vil alltid finne noe å glede seg over.

Utlogget Niaas

• Vis profil
« Svar #7 på: 15. Feb. 09, 15:24:27 »
Sitat fra: \"Athina\"
Anbefaler Mediterraneo!

Ja, det er en fin film :icon_smile:
Den kan kjøpes rimelig på Amazon.co.uk (fra 4,58 pund).

Jeg fant den faktisk på et norsk nettsted, med norsk tekst. Tror kanskje det var DVDstrax.com, eller CDON.com.
Now, I have decided, I am Olymbitic.
Because I, myself am iron, and your place, magnetic!

Utlogget Athina

• Vis profil
« Svar #8 på: 15. Feb. 09, 15:42:54 »

Jeg fant den faktisk på et norsk nettsted, med norsk tekst. Tror kanskje det var DVDstrax.com, eller CDON.com.

Det var jo enda bedre! Her er noen bittesmå klipp fra filmen:

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=-NE9RTXko1M&feature=related[/youtube]
Den som kan se skjønnheten i de små detaljer, vil alltid finne noe å glede seg over.

Utlogget toralfsan

• Vis profil
    • http://www.mimesis.no
Re: Greske filmer... El Greco
« Svar #9 på: 15. Feb. 09, 16:25:04 »
Jeg så denne på Antiparos i april 2008. Grekerne var svært betatt, jeg lot meg beta, jeg også:

http://www.elgrecothemovie.com/slideshow.htm

Utlogget Gro

• Vis profil
« Svar #10 på: 15. Feb. 09, 17:57:53 »
Sitat fra: \"operafantomet\"
Jeg ble nylig introdusert for en av filmene til Theo Angelopoulos (på norsk heter den \"Den gråtende engen\" (\"The weaping meadow\" på engelsk, \"Το Λιβάδι που δακρύζει\" på gresk).

Filmen var tung, med mye tragedie, men samtidig likte jeg den. Den var svært stilfull og vakker, og viste en annen side av Hellas enn den solfylte, muntre. Synes kanskje slutten var litt uforløst, men anbefaler den allikevel. Video Nova på Majorstuen har den til utleie, for dem som befinner seg i Oslo.

Og etter dette fikk jeg litt blod på tann. Har lyst til å se mer greske filmer. Elsker filmer generelt, men vet ikke hvor jeg skal begynne å lete. Erfaringsmessig har jeg stort utbytte av å få anbefalinger fra andre (gjerne med tips om ev. steder filmene kan skaffes/leies, type hvilken videobutikk eller hvilket bibliotek). Så.... noen tips?

Kanskje grunnen til at du fant slutten litt uforløsende er at det er den 1. i en triologi. Fant denne infoen på CDON.COM:
\"Majestetisk drama fra en mester.
Theo Angelopoulos er en av få virkelig store europeiske filmregissører, og nevnes ofte sammen med mestere som Federico Fellini, Ingmar Bergman eller Pedro Almodovar. Alle er de filmkunstnere med en helt personlig signatur.

Angelopoulos rendyrker de lange tagningene og iscenesetter sine filmer nærmest som majestetiske prosesjoner. De er rene, vakre og høytidsstemte, selv om de ofte tar opp såre eller mørke sider ved tilværelsen. Og filmene har gjerne tonefølge av Eleni Karaindrous melankolsk-vakre musikk, som sammen med de utsøkte bildene smelter sammen til stor filmpoesi.

Den gråtende engen er første film ut i en trilogi om Hellas\' nære historie. Den følger en gruppe greske flyktninger fra den russiske havnebyen Odessa under revolusjonsåret 1919. De får lov til å slå seg ned i nord-Hellas og etablerer et lite samfunn der. Sentralt i historien står Eleni. Hun får to sønner som etter hvert havner på hver sin side i den kommende borgerkrigen. \"Et av de viktigste bidragene til den europeiske filmkunsten\" skrev Dagsavisens Mode Steinkjer\"

Jeg satte meg opp på liste siden de ikke hadde den inne nå. Takk for tipset:)
Jo eldre man blir, jo mer føler man at det å nyte øyeblikket er en nådetilstand, en gyllen gave...

Utlogget Gro

• Vis profil
« Svar #11 på: 15. Feb. 09, 18:13:21 »
Fant den også på CDON.COM og har bestillt den sammen med Zorba:)
En smak av livet:
 Den grekiske pojken Fanis som växer upp i Konstantinopel tillsammans med sin farfar ? en farfar som lär honom att livet, liksom maten, behöver lite krydda för att ta form och smak. När motsättningarna mellan Grekland och Turkiet hårdnar blir Fanis familj deporterade till Grekland, eftersom de är grekiska medborgare. De får en vecka på sig att lämna Vassilis, kryddorna och Fanis hemliga kärlek Saime.

När Fanis 35 år senare återvänder till sin födelsestad som framstående astrofysiker och hobbykock blir det klart för honom att han glömt bort en av de viktigaste ingredienserna i sitt eget liv. En smak av livet är en kulinarisk dramakomedi som berättar om livet, kärleken, familjen och maten regisserad av Tassos Boulmetis.

En smak av livet är Grekands Oscarbidrag 2005 och har blivit en jättesuccé i hemlandet Grekland med över 1,2 miljoner besök. Den grekiske pojken Fanis som växer upp i Konstantinopel tillsammans med sin farfar ? en farfar som lär honom att livet, liksom maten, behöver lite krydda för att ta form och smak. När motsättningarna mellan Grekland och Turkiet hårdnar blir Fanis familj deporterade till Grekland, eftersom de är[...]
Jo eldre man blir, jo mer føler man at det å nyte øyeblikket er en nådetilstand, en gyllen gave...

Siste innlegg

Emne Av Trådstarter Lest/svar Forum Tid
Magiske øyeblikk i Hellas FRA PALEOCHORA TIL ANIDRI fila fila 84371/195 Hellas generelt I dag kl. 20:35:20 Last Post
Peloponnes / Kardamili med mere . dag staalesen dagstaalesen@hotmail.com 71799/304 Fastlandet og Peloponnes 22. Mai 19, 10:52:32 Last Post
Noen ferske bilder fra Kardamili filhellener filhellener 304/4 Fastlandet og Peloponnes 20. Mai 19, 18:18:28 Last Post
Våre bosteder i Hellas KOKALAS RESORT, GEORGIOPOULI, KRETA fila fila 38038/89 Rom/studios/hotell 20. Mai 19, 08:31:58 Last Post
Mygg! kaka marjana 136/1 Gresk natur 19. Mai 19, 23:15:53 Last Post
102 Strender i Hellas Aphrodite fila 1973/8 Gresk natur 18. Mai 19, 14:33:39 Last Post
Bo leve i Glyfada Aphrodite hfiske 1049/1 Flytte til Hellas 18. Mai 19, 14:18:58 Last Post
Peloponnes og Kythira april-mai 2019 stein stein 5197/102 Reiseskildringer 18. Mai 19, 12:48:42 Last Post
Bilforsikring - norsk eller gresk? mouche Gunnar Rutle 419/6 Flytte til Hellas 18. Mai 19, 09:53:24 Last Post
17.mai på Syros marjana marjana 110/0 Hilsen fra Hellas 17. Mai 19, 18:17:33 Last Post
Hus på Naxos Ottersen Ottersen 234/3 Hellas generelt 16. Mai 19, 23:20:30 Last Post
Kulturprogrammet for 2019 på Syros kaka marjana 145/1 Kultur 16. Mai 19, 15:42:26 Last Post
"Mine" Kirker, moskeer og klostre 2/10 fila fila 350/1 Kultur 15. Mai 19, 18:12:44 Last Post
Tips og Ideer om hva man kan oppleve av Nord-Hellas med Parga som utgangspunkt kaka JanBe 221/5 Parga 13. Mai 19, 18:49:04 Last Post
"Mine" greske landskap Video nr 4 fila fila 13959/35 Hellas generelt 10. Mai 19, 10:55:22 Last Post
Litt video/bilder fra Amorgos marjana Ole 485/4 Amorgos 05. Mai 19, 14:25:41 Last Post
Kalo mina marjana marjana 2921/5 Hellas generelt 01. Mai 19, 10:22:14 Last Post
"Mine" greske tavernaer fila fila 43218/65 Hellas generelt 30. April 19, 17:08:52 Last Post
Ixia - flystøy? Eureka Eureka 327/2 Rhodos 28. April 19, 18:36:23 Last Post
God påske! Kritios Ole 115/7 Yamas Bar & Taverna 28. April 19, 18:01:44 Last Post
Spise godt glutenfritt i Chania filhellener filhellener 281/0 Chania og områdene rundt 23. April 19, 16:16:02 Last Post
Vi har kjøpt hus i Plaka nær Almyrida Kritios Gunnar Rutle 831/9 Kreta 22. April 19, 17:57:10 Last Post
Greske katter marjana marjana 216806/508 Hellas generelt 21. April 19, 22:33:29 Last Post
parga lundmor lundmor 543/4 Reisetips og spørsmål 21. April 19, 13:02:15 Last Post
"Mine" morsomme memoarer fila fila 14563/52 Hellas generelt 21. April 19, 11:36:23 Last Post
Ermioni februar 2019 Ole Ole 1249/8 Peloponnes 19. April 19, 18:38:42 Last Post
Bosted Kalymnos Eureka Eureka 728/8 Kalymnos og Telendos 17. April 19, 22:26:22 Last Post
Nedtellinger og annet småprat om Hellas-ferien mouche Marit 77244/3994 Jippi! Nå reiser jeg! 08. April 19, 07:11:27 Last Post
Det frodige, vakre området på Mani! kaka kaka 246704/810 Peloponnes 07. April 19, 14:37:01 Last Post
Zakynthos Ole lundmor 673/3 Reisetips og spørsmål 04. April 19, 07:51:16 Last Post