Vi hadde tilhold i Parga, men hadde lyst til å se Metheora. Vi leide bil og kjørte fra Parga til Kalambaka, der vi leide oss et rom for overnatting. Etter å ha avventet et formidabelt tordenvær kjørte vi opp til Metheora. Litt stresset, det begynte å bli et stykke ut på ettermiddagen. Første stopp var Agiou Stefanou med sin flotte utsikt over Kalambaka. Kort biltur til Aghias Triados, der vi parkerte, løp ned til foten av klippen og startet på trappene opp til klosteret. DA....fikk jeg direkte ÅNDENØD. Jeg sa til fruen at vi måtte stoppe og jeg måtte sette meg ned i trappen. I tankene mine så jeg for meg at dette var et akutt hjertetilfelle. Jeg ble ikke redd, jeg tenkte faktisk at hvis en skulle forlate denne verden, så var ikke trappen opp til et vakkert klippekloster den verste plassen å gjøre det på. Åndenøden gikk rask over. Nye tanker: Din tufs; du har kjørt lenge og langt, ikke spist siden vi passerte Metsovo og vi er 5-600 m over havet (og kondisen er ikke hva den aldri har vært). Vi reiste oss, gikk med lette skritt opp trappene til dette utrolige byggverket og har etter det gått mange trapper i Hellas og håper på enda flere.