Skrevet av Emne: Erfaringer med chartertur til Naxos?- og andre spørsmål..  (Lest 32038 ganger)

Utlogget kakaTopic starter

• Vis profil
Føles litt som å spørre etter pølse og lompe på en fin restaurant, å stille et slikt spørsmål her inne - men jeg tar sjansen (og står ved at jeg har god erfaring med de fleste turerene jeg har hatt til Hellas, - med charter (fortrinnsvis Lilleput))

- Har noen av dere erfaring med charter til Naxos? Da tenker jeg mest på overfarten mellom Santorini og Naxos. På Apollos info-side står det:
\"Båtreisen til Naxos tar ca 3-4 t, avhengig av båttype. Båtreisen foregår enten med en stor ferge eller med mindre båter. Ventetider (opptil 6 t), alternativt overnatting på Santorini kan forekomme både ved ankomst og avreise. Sterk vind forekommer. Det tas forbehold om eventuelle endringer.\"
- Dette er en av hovedgrunnen til at jeg ikke har vurdert Naxos tidligere. Å risikere å måtte vente lenge, - kanskje med overnatting, - for en ukes tur, synes jeg var i overkant. Nå er \"problemet mitt\" at jeg har blitt ganske betatt av Naxox, slik den øya har blitt presentert her inne i det siste (og før). Det ser ut som siste innenriksfly reiser fra Paros til Athen 18. sept, og at charter er det mest aktuelle hvis jeg vil ned i høst.

- Så, derfor lurer jeg på om noen som har resit m Apollo til Naxos (hvis det skulle være noen her inne) kan fortelle meg om erfaringer med feks ventetid på ferge til/fra Naxos/Santorini.
- Så har jeg sikkert mange flere spørsmål etterhvert
KariK

Utlogget MaFi

• Vis profil
Erfaringer med chartertur til Naxos?- og andre spørsmål..
« Svar #1 på: 24. Aug. 10, 21:19:30 »
Jeg har prøvd vanlig charter (\"full pakke\") med mindre båter (Alexander) - i både flott vær - og i røff sjø. Det sistnevnte var... heftig... i negativ forstand, men man kan være heldig også. Alternativet er å ta kun fly med Apollo, og skaffe seg drosje til havna i Santorini - og ta Blue Star til Naxos. Det anbefales hvis du lett blir sjøsyk. (Du reiser likevel med charter, og har dine rettigheter, og det er ikke vanskelig å finne bosted i Naxos på egenhånd). Du kjøper billett til ferja på Blue Star-kontoret på ferjekaia i Santorini. Ventetid på ferjekaia avhenger av når flyet ditt lander.. men ferja går ofteste en time senere enn Alexander, og man kommer likevel fram FØR Alexander... spesielt hvis det er litt bølger, og Blue Star ligger stødig og rolig på sjøen. Jeg har aldri vært kvalm på den..!

Det som er litt småirriterende, er retur-reisa med charter - hvis man reiser med \"full pakke\": Man må grytidlig opp for å ta båten til Santorini - for deretter å vente i flere timer på en taverna utenfor flyplassen før man i det hele tatt får lov til å sjekke inn... Grunnen til den tidlige avreisa fra Naxos, er at man får folk over til Santorini for å nå flyene til diverse steder i Danmark, Norge og Sverige utover dagen. Akkurat den ventetida kan være litt kjedelig, men ta med en god bok... Hvis du derimot tar ferja og reiser mer på egen hånd (\"kun fly\"), kunne du kanskje ha stoppet et døgn eller to (eller tre?) på Santorini på hjemreisa (hvis du f.eks har en to-ukers ferie og ikke har vært på Santo tidligere)? Med bare en ukes ferie, har jeg ofte reist med \"full charterpakke\" - fordi det har vært mest lettvint.

Jeg ville ikke latt noe av dette (sjøreise, ventetid o.l.) stoppe meg fra å dra til Naxos! Er det andre erfaringer her på forumet, da?

• Vis profil
« Svar #2 på: 24. Aug. 10, 21:26:41 »
Takk for svar, MaFi.
Jeg må jo innrømme at du bekrefter litt av det jeg har vært skeptisk til; bla. mht hjemreise og ventetid på Santorini, for 1 ukes tur.
Men, jeg skal nok \"tygge\" videre på dette...
KariK

Utlogget MaFi

• Vis profil
« Svar #3 på: 24. Aug. 10, 21:43:32 »
Jeg synes ikke du skulle la deg stoppe...! :-) Lykke til med planleggingen. Min aller første Hellas-tur var nettopp en høstferie for noen år siden - 1 uke - og du ser jo hva det førte med seg... hehe...

Utlogget Ole

• Vis profil
    • http://www.hellasforum.net
« Svar #4 på: 24. Aug. 10, 21:50:44 »
Jeg har ikke reist på denne charterturen, men da vi var på Naxos i mai i år hadde vi et reisefølge en uke som tok akkurat denne turen. De reiste fra Gardermoen, fly til Santorini og båten Alexander til Naxos. Jeg vet ikke når de startet fra Norge, men det var sikker i 6-7-tida, og de var framme på Naxos kl. 18. De måtte visst vente litt ekstra på Santorini, pga. en forsinkelse på flyet fra Stavanger. Der var det passasjerer som også skulle være med Alexander. Hvordan man takler det hvis Stavanger-flyet (eller andre fly) er betydelig forsinket vet jeg ikke. Det går nok en grense for hvor lenge man kan vente. Likedan hvis Oslo-flyet er forsinket. Blue Star og Alexander kom samtidig til Naxos denne dagen.

På tilbakeveien var det mye vind, og minstemann i reisefølget ble sjøsyk og kasta opp flere ganger. Tar jeg ikke helt feil, så var dette samme returen som JohnS var med på.

Som MaFi sier, så er Blue Star-båtene glimrende båter, og du kan jo ta denne hvis det er mye vind, bare du avtaler med guidene i Apollo.

Vårt reiseføget bodde på Naxos Resort, og de fikk turen for en meget billig penge. Vi var innom hotellet, og jeg må si det rett og slett var råflott. Muligens noe for deg, Kaka??

Utlogget JohnS

• Vis profil
Re: Erfaringer med chartertur til Naxos?- og andre spørsmå
« Svar #5 på: 24. Aug. 10, 22:55:04 »
Jeg har ingen fordommer mot charter, og reiser på charterturer når det passe best, uten å føle meg mindreverdig av den grunn.

Vi reiste med Apollo til Naxos i mai, og det var en ganske grei tur.  Vi reiste med Blue Star fra Santorini til Naxos, antagelig fordi vi dro 8. mai, så det var ikke grunnlag for noen egen båt.  Litt ventetid ble det på havnen i Santorini, et ganske gudsforlatt sted.  Båtturen var behagelig, selv om det var en god del kø og knuffing for å komme om bord, så jeg tenker med gru på hvordan det må være i høysesongen.

På tilbakeveien reiste vi med en katamaran som var chartret av Apollo, Alexander.  Det var også en OK tur, selv om den var litt lengre, godt og vel 3 tmer tror jeg.  En del av de reisende ble litt bleke om nebbet underveis, og det var tendenser til kødannelse framfor toalettene, men vi var ikke plaga av litt dønning.

Vi syntes turen var OK, men vi hadde en følelse av at at vi kasta bort mye verdifull tid begge veier i forhold til charterturer direkte til steder med flyplass.  Ingen av båtturene var spesielt spennende, så det var rene transportetapper, syntes vi hvertfall.  Vi var ikke spesielt uheldige med ventetid i havnen og på flyplassen heller, men det er jo et problem når passasjerer fra/til hele Norden skal samles opp, så noe ekstra venting må det bli for de aller fleste.

Men Naxos var Ok, og vi hadde to fine uker der på Hotel Iliovasilema, som kan anbefales!
At appellere til fornuften er verdens største slag i luften (Kumbel)

• Vis profil
« Svar #6 på: 24. Aug. 10, 22:57:30 »
Her kommer oppmuntrende svar på rekke og rad, - og takk for det! :cheese:
Båten ser ihvertfall større ut enn den som bragte oss fra Skopelos til Skiathos ifjor (en reise jeg ikke har lyst å gjenta!)
Jeg begynner å skjønne litt av systemet nå, - dette med venting på alle flyene feks.. (Fra Gardermoen går det litt over 7, mener jeg å huske)
Skal sjekke opp det råflotte stedet  :cyclopsani:
Men, jeg bor gjerne enkelt og, jeg, helst med litt kokemulgiheter.
Det kjedelige er at det på noen bosteder ikke er \"plass\" for en alene, - eller prisen for en alene er nesten den samme som for to!
(Jeg blir så provosert hver gang jeg får slike svar)
KariK

• Vis profil
« Svar #7 på: 24. Aug. 10, 23:00:36 »
Og der kom enda et svar, jo! Takk JohnS.
Jeg får enda mer bekreftet at det er en tur det er greit å ha mer enn  1 uke på (så ikke så mye går bort i transport/venting)
Har forresten vært innom og sjekket på Iliovasilema .
KariK

Utlogget Ole

• Vis profil
    • http://www.hellasforum.net
« Svar #8 på: 24. Aug. 10, 23:14:07 »
At flyrutene til Paros bare viser avganger fram til 18. september, har nok å gjøre med at rutene ikke er lagt ut lenger en det. Jeg trodde de fløy til Paros og Naxos året rundt, men det er mulig jeg tar feil. Noen som vet?

Utlogget polyanna

• Vis profil
« Svar #9 på: 24. Aug. 10, 23:18:21 »
Første gangen jeg reiste til Naxos - en flott øy!, lett å forstå at mange faller pladask og gjerne reiser tilbake - var det med charter. Vel fremme i havna viste det seg at det var mange timer til den angitte båten skulle gå. Været var vakkert og sjøen blank. Og fergestedet lite å skrive hjem om. Heller ingen bagasjeoppbevaring den gang. Så vi hev oss på en hurtigbåt, men sa fra til guiden.

Dagen før returen, tre uker senere, blåste det skikkelig opp. Vi måtte som andre her har sagt opp grytidlig, og jeg fikk nesten sjokk da jeg fikk se \'båten\'. Eller baljen. Sjøen gikk høy. Sa fra til guidene at dette måtte være uforsvarlig. To av dem skulle være med på turen - men jammen ble de ikke stående igjen på kaia...Var de like redde som oss andre?  Båten var overfyllt - bagasjen usikret i høye stabler (men det var like før den store ulykken ved Paros, nå er det nok bedre). Aldri mer sa vi. En fæl tur. Jeg forteller ikke dette for å skremme - det er bare min erfaring. Jeg er sjøvant, og har derfor respekt for havet.  Tilbake på Santo måtte vi vente til sent på kveld pga dårlig vær og forsinkelser alle veier. Ikke rare servicen fra charterselskapet, lite med beskjeder om hva som skulle skje, men sånn bare er det. Er vel ikke lett å være pur ung guide og få tusen spørsmål fra folk som blir mer og mer sinte og frustrerte.

Men året etter reiste vi tilbake til Naxos.. likevel. To uker. På egen hånd. Fly til Athen, hurtigbåt fra Pireus - været var strøkent, bortsett fra at vi ble inneblåst noen døgn på det som skulle vært et kort besøk til Antiparos.  Men hadde flaks og rakk flyet fra Paros til Athen, super retur. Helgardering! - Naxos lokker fortsatt. Men ikke for en ukestur. Mye tid forsvinner i reising og venting. Og venting. Da heller Kalymnos eller en annen mer lett tilgjengelig øy.

Charter e r praktisk når en reiser alene til et nytt sted for første gang. Drar du, vil du i hvert fall ikke bli skuffet over Naxos - bildene og reisebeskrivelsene her lyver ikke. Så mye å se og oppleve, herlige strender og gåmuligheter, lokalbusser, koselige tavernaer.
God tur ! (og takk for de fine trådene dine)

Utlogget JohnS

• Vis profil
« Svar #10 på: 24. Aug. 10, 23:23:53 »
Vi hadde som sagt to uker på oss, men med bare en uke, ville vi nok vært betenkt på å \"kaste bort\" så mye i lite interessant reisetid.  Og med respekt å melde... ...    Naxos var et fint sted, men det finnes mange andre steder som er  like bra, og tilgjengelig med direktefly...........  

Og da får jeg bare ta mot kjeften fra Naxos-entusiastene....    :blackeye:
At appellere til fornuften er verdens største slag i luften (Kumbel)

Utlogget Anders

• Vis profil
« Svar #11 på: 24. Aug. 10, 23:43:21 »
Hehe... skal ikke kjefte på deg, eg! :-)
Bare bra at der kommer ulike synspunkter frem.
Nå vet ikke jeg når flyet går fra Oslo til Santorini, men vil anta at du når Blue Star med god margin? Billettene kun-fly går iallfall for 1450 kr nå... mindre neste uke? Og er enig i at havnen Athinios på Santo ikke er noe sted man drømmer om, akkurat... (måtte være mareritt-versjonen det da!) Men det går fint an å tilbringe ett par timer der med litt god mat og drikke mens man kjenner på varmen og feriefølelsen og kanskje tilogmed kommer i snakk med folk rundt seg?
Uansett... og da mener eg nesten totalt uansett!- så hadde eg stått over Alexander eller andre fancy reiseselskapsløsninger på den der transporten. Det går slett ikke kjappere og det er slett ikke noe bedre... de to timene med BS opp fra Santo er jo ren hygge :-)
Nå er eg vel kanskje litt \"biased\" i mitt syn, siden eg har har reist så mange ganger \"kun fly\", men eg tenker egentlig ikke på Alexander eller andre løsninger lengre. Og du har antagelig god tid til å kjøpe billett nedi havnen, og kan følge strømmen ombord (den er ikke så veldig stor og sterk uti september :-) )
Finne deg et Naxos-rom på forhånd, eller vente til du stiger i land og se etter da. Min faste vertinne Sofia hadde desverre ikke rom ledig før 18.sept, men i det strøket er det ikke noe problem uansett.

Siste innlegg

Emne Av Trådstarter Lest/svar Forum Tid
Vårtur - 2018 - Kardamili Katherina Katherina 128/5 Peloponnes I dag kl. 17:05:24 Last Post
Hvor er dette fra Heidrun Heidrun 15/1 Hellas generelt I dag kl. 14:02:06 Last Post
Peloponnes og Kythira april-mai 2019 filhellener stein 209/4 Reiseskildringer I dag kl. 13:44:10 Last Post
102 Strender i Hellas (1/29) fila fila 62/0 Gresk natur 19. Jan. 19, 16:17:43 Last Post
Zakynthos men når!help mouche lundmor 159/2 Reisetips og spørsmål 19. Jan. 19, 08:41:49 Last Post
Kardamili - september 2017 Katherina Katherina 2129/17 Peloponnes 17. Jan. 19, 12:05:11 Last Post
Zakynthos Diddi lundmor 137/1 Reisetips og spørsmål 15. Jan. 19, 19:43:54 Last Post
Barne famlie ønsker hjelp!!! fila lundmor 661/11 Reisetips og spørsmål 15. Jan. 19, 11:13:50 Last Post
Hellas 2019 Svein~B Diddi 98/2 Yamas Bar & Taverna 13. Jan. 19, 14:07:00 Last Post
Våre bosteder i Hellas HOTEL ELLI, SKOPELOS BY fila fila 34342/78 Rom/studios/hotell 08. Jan. 19, 20:57:37 Last Post
Schinoussa 2018 Diddi Ole 398/8 Små-Kykladene 07. Jan. 19, 22:03:47 Last Post
Lilleputs karnevalreise til Skyros 7. mars kaka Heidrun 272/4 Sporadene og Evia 07. Jan. 19, 18:38:10 Last Post
Video - 70 steder i Athen Ole Ole 139/0 Athen og Pireus 06. Jan. 19, 00:28:00 Last Post
Greske katter kaka marjana 210709/505 Hellas generelt 05. Jan. 19, 18:46:45 Last Post
Peloponnes / Kardamili med mere . Katherina dagstaalesen@hotmail.com 65284/293 Fastlandet og Peloponnes 05. Jan. 19, 13:21:24 Last Post
Hvor er dette. Romjulsquizz ( Løst ) kaka Heidrun 1973/16 Hellas generelt 03. Jan. 19, 10:46:38 Last Post
Godt nytt år! dag staalesen Ole 89/8 Yamas Bar & Taverna 02. Jan. 19, 19:37:15 Last Post
Kalo mina marjana marjana 1438/0 Hellas generelt 01. Jan. 19, 15:44:42 Last Post
Resultatservice og fasit kaka Ole 3803/2 Julekalenderen 2018 31. Des. 18, 10:48:16 Last Post
Magiske øyeblikk i Hellas BÅTTUR PÅ TORONESBUKTEN I HALKIDIKI 2002 fila fila 79273/183 Hellas generelt 27. Des. 18, 20:43:42 Last Post
24. desember Ole Ole 1535/2 Julekalenderen 2018 25. Des. 18, 20:16:17 Last Post
REBUS 20 LØST fila fila 1491/2 Hellas generelt 25. Des. 18, 14:18:57 Last Post
23. desember Ole Ole 1456/0 Julekalenderen 2018 23. Des. 18, 00:00:02 Last Post
22. desember Ole Ole 1432/0 Julekalenderen 2018 22. Des. 18, 12:00:26 Last Post
21. desember Ole Ole 1443/0 Julekalenderen 2018 21. Des. 18, 15:34:35 Last Post
20. desember Ole Ole 1517/0 Julekalenderen 2018 20. Des. 18, 16:11:33 Last Post
19. desember Ole Ole 1512/0 Julekalenderen 2018 19. Des. 18, 17:42:09 Last Post
18. desember Ole Ole 1484/0 Julekalenderen 2018 18. Des. 18, 18:39:12 Last Post
Oppholdstillatelse Hellas Thone Thone 1886/8 Flytte til Hellas 18. Des. 18, 18:33:55 Last Post
17. desember Ole Ole 1480/0 Julekalenderen 2018 17. Des. 18, 17:57:27 Last Post