Jeg spiser nok mest på den norske måten å spise på, med en hovedrett og egentlig alt for ofte, for skams skyld, en forrett. La meg forklare.
Når jeg er på besøk hos greske venner, hjemme hos dem, eller er med dem ut og spiser på en taverna, så kommer det gjerne og oftest både 8 til 10 småretter på bordet som alle forsyner seg litt av. Som gjest så passer vertskapet på at jeg får rikelige mengder av alle rettene. Dette medfører at jeg er mer enn stappmett etter et slikt måltid som gjerne kan vare både en og 2 timer. Selvsagt følger det med mye god drikke til, ofte store mengder av den lokale varianten av Ouzo.
Når jeg så reiser rundt i Hellas på ferietur, en eller 2 personer, så spiser jeg allikevel for det meste på den norske måten å spise på, med en hovedrett. Denne er oftest stor og kraftig og egentlig nok til at jeg er mer en nok mett, når jeg har et slikt måltid til dagen. For jeg spiser jo frokost, ofte noe godt hos bakeren og en eller annen form for lunsj. Så jeg får i meg mer en nok mat i løpet av dagen. Allikevel har jeg dårlig samvittighet når jeg går ut og spiser og kjøper ofte en eller annen form for forrett, være seg gresk salat, tzatziki eller saganagi uten at jeg egentlig har brukt for dette, jeg blir egentlig stappmett av hovedretten. Men jeg synes synd på tavernaen som bare får solgt en hovedrett............
I sommer traff vi noen bekjente og de synes også at en hovedrett hver var i meste laget, så de kjøpte en hovedrett på deling og ingen forretter. Ikke fordi de var sparsommelige eller ville spare på pengene, de synes en rett delt på 2 var nok kalorier for dem begge. I tillegg så spiste de både frokost og lunsj hver dag.
Det hender at vi hopper over middag ute en og annen dag i løpet av ferien for vi har egentlig spist alt for mye, mye pga de store hovedrettene. Jeg og min reisepartner hadde lagt på oss 4 kg hver på en 3 ukers tur i sommer og de er svært vanskelige å få av igjen, så kanskje måten vår bekjente norske venner spiser på, er den rette måten allikevel, selv om da får den greske tavernaen solgt enda mindre.
Vi ”turister” spiser flere måltider gjennom dagen og er ikke så veldig sultne når vi går ut til middag om kvelden. Har inntrykk av at grekerne gjerne spiser små måltider til frokost og lunsj og heller en ”stor” middag til kvelds, spesielt om de en sjelden gang går ut og spiser middag på taverna, mens vi ”turister” spiser på taverna både til lunsj og middag om kvelden og noen av oss også har frosk på en taverna. Da blir det jo egentlig 3 måltider til dagen på taverna og man kan rett og slett ikke spise store mengder mat hver dag”¦”¦”¦
Er det dette du tenker på når du skriver om Greske manerer, Inge