Om Hellas => Flytte til Hellas => Emne startet av: Lavendel på 10. jan 18, 10:54:49

Tittel: Bil Norge -Peloponnes
Skrevet av: Lavendel10. jan 18, 10:54:49
Vi vurderer å kjøre til Hellas. Går ut fra at det er mange før oss som har tatt samme turen, noe vi aldri har gjort.  Kan noen med erfaring fortelle oss hva som er fornuftig, hvilke kostnader vi må påregne (spes. fergepriser), hensiktsmessige fergeselskaper, overnattingssteder, og hvor lang tid vi må påregne hvis vi ikke "råkjører". Er takknemlig for alle innspill :)
Tittel: Sv: Bil Norge -Peloponnes
Skrevet av: mouche10. jan 18, 16:53:52
Har også tanken om å gjøre det samme, men videre til Kreta. Har begynt å tenke på om vi skal gjøre det, eller ei, for de jeg har snakket med og som har gjort det siste to årene har vel kommet til at det ikke egentlig var verdt og har ingen planer om å gjøre det igjen. Beklager, ikke svar på dine spørsmål, kun noen innspill.
Tittel: Sv: Bil Norge -Peloponnes
Skrevet av: Kritios10. jan 18, 22:36:27
Vi har kjørt både til og fra Hellas og Kreta opptil flere ganger.

Sist i fjor da vi kjørte ned fra Stavanger 30. april og hjem igjen i oktober.
Litt fra turen ned i mai: https://janneogfrank.blogspot.no/2017/05/pa-vei-i-bil-til-kreta.html

Det smarteste er å kjøre til Venezia og ta ferge derfra.
Det koster faktisk det samme om man tar ferge derfra eller lenger sør i Italia.
Ved å ta ferga fra Venezia sparer man mye kjøring og mye bompenger i Italia.

Vi vil absolutt anbefale Anek Lines/Superfast framfor Minoan Lines.
Vi tok Minoan Lines "Cruise Europa" fra Venezia i mai, og forventningene til denne flotte, relativt nye (2009) ferga, som i henhold til rederiet satte en ny standard på fergetrafikken på Adriaterhavet, var skyhøye.
Det var dessverre også fallhøyden ! For til tross for at ferga er ganske så ny så var det utrolig møkkete og slitt ombord.
Dessuten så var prisnivået om bord astronomisk !
https://janneogfrank.blogspot.no/2017/05/minoan-lines-vs-anek-lines.html

På hjemturen fra Patras til Venezia i oktober tok vi Anek Lines "FB Prevelis".
Veldig grei båt med supert mannskap ! Kanongod og billig mat i restauranten.
Prismessig kom nok Minoan best ut, da NAF-medlemskap gir en god rabatt.
Imidlertid så får man også 20 % rabatt på Anek Lines dersom man er medlem i kundeklubben deres.

Minoan Lines: https://www.minoan.gr/en/italy
Anek Lines: https://www.anek.gr/en/
Men du bestiller billettene her: http://www.go-ferry.com/
Tittel: Sv: Bil Norge -Peloponnes
Skrevet av: Kritios10. jan 18, 22:49:43
Angående priser på fergene så kostet de:
Venezia-Patras med Minoan Lines € 399,86 for to personer med personbil og innvendig 2-sengs lugar. (Rabatt for NAF-medlemskap)
Patras-Venezia med Anek Lines € 384,- for to personer, bil og 2-sengs innvendig lugar. (20% rabatt for Anek Smart medlemskap)
https://www.anek.gr/en/offer/20-to-anek-smart-adriatic-lines/
Tittel: Sv: Bil Norge -Peloponnes
Skrevet av: Lavendel13. jan 18, 13:05:31
Tusen takk for nyttig informasjon  ;D
Tittel: Sv: Bil Norge -Peloponnes
Skrevet av: espeno06. sep 18, 11:24:06
Vi kjørte (med Kielferge begge veier) fra Oslo til Ithaka i fjor sommer. Vi tok ANEK fra Ancona til Igoumenitsa og tilbake samme vei. Vi likte ANEK godt unntatt en ting: de var notorisk etter ruten, og på veien ned skulle vi kjøre fra Igoumenitsa til Astakos for å få en ferge videre derfra. Det ble knapt, men vi rakk det. Men i sommer har jeg sittet mange formiddager på vår terrasse og sett fergene runde Kapp Lefkada og så gå inn i sundet mellom Lefkada og Ithaka. Og ANEK ser nesten alltid ut til å komme godt etter ruten (en annen sak er at deres to skip er raskere enn Minoan/Grimaldi, så jeg har faktisk sett Hellenic Spirit (eller Olympic Champion - de er helt like og jeg husker ikke hvilken av dem det var) ta igjen Minoan og passere dem på vei til Patras).
Tittel: Sv: Bil Norge -Peloponnes
Skrevet av: Kritios06. sep 18, 18:07:09
(en annen sak er at deres to skip er raskere enn Minoan/Grimaldi, så jeg har faktisk sett Hellenic Spirit (eller Olympic Champion - de er helt like og jeg husker ikke hvilken av dem det var) ta igjen Minoan og passere dem på vei til Patras).
De er kjappe ja. Middelhavets raskeste sies det med 32 knop marsjfart.
Vi tok Olympic Champion da vi kjørte til Kreta første gangen i 2007.
Men de har hatt en del problemer med vibrasjoner og må redusere farten av og til på grunn av varmgang i lagrene.
Dette fortalte en av mannskapet på "Vitsenzos Kornaros" da vi tok den til fra Kalamata til Kreta i 2016.
Han hadde tidligere jobbet om bord i den ene.
Disse to er for øvrig bygd på Fosen i Trøndelag  ;D
Tittel: Sv: Bil Norge -Peloponnes
Skrevet av: mouche06. sep 18, 18:44:03
Med dagens bunkerpriser høres det helt meningsløst ut å skulle gjøre 32 knop da bunkersregningen vil måtte bli enorm! Kan det være at de er enig med meg i det og bevisst senker farten?
Tittel: Sv: Bil Norge -Peloponnes
Skrevet av: Kritios06. sep 18, 20:58:31
Med dagens bunkerpriser høres det helt meningsløst ut å skulle gjøre 32 knop da bunkersregningen vil måtte bli enorm! Kan det være at de er enig med meg i det og bevisst senker farten?
Ja mulig det, men det er ikke så mye å gå på når det gjelder rutetidene.
De bruker normalt 21 timer fra Ancona til Patras, så da kan de maksimalt bruke 1 til 1,5 timer ekstra på turen for at de skal kunne gå i henhold til ruteplanen igjen....
Det er 67500 hk på hver av de to båtene  :o