Jeg er enig med Svein-B i at Rhodos har mye mer å by på enn masseturismen. Det er kanskje den øya hvor det mest har slått meg at man skal gå så utrolig få meter på tvers av hovedstrømmen av turister for å finne en helt annen verden. Till og med inne i Gamlebyen, som er sentral i masseturismen, finner man små perler. Det bor ca. 8000 mennesker innenfor bymurene, og i bakgatene lever folk sitt liv som om det skulle være i en avsides landsby. Det er utrolig fascinerende å rusle rundt i disse gatene, og titte rett inn i stua til folk som spiser eller ser på TV for åpne vinduer og dører, hilse på gamlemor og gamlefar som sitter på sin stol utenfor inngangsdøra og lar livet gå sakte forbi, og av og til avvise en pels-selger som vil spandere ouzo.
Mye av nattelivet er konsentrert om bargata ved den vestlige stranda, og Faliraki et stykke utenfor byen.
Hvis man kommer seg noenlunde tidlig på beina, er en rusletur i vollgraven rundt Gamlebyen en fredelig og avslappende opplevelse. Denne delen av byen er holdt helt fri for kommersialisering, bortsett fra inngangene. Man kan veksle mellom å gå nede i vollgraven, og å klatre opp på muren og gå langs den, og ser svært få mennesker.
Zefyros-stranda sør for Gamlebyen er bra, men vanligvis nesten folketom. Sist vi var der, var det en del plagsomt byggearbeide, jeg tror det var veien som skulle legges om, men jeg håper det har kommet seg nå. I dette området kan man finne små snack-barer og ouzerier hvor innehaveren gjerne går på bakrommet og tar ei skjorte utenpå singleten når det kommer "fintfolk" innom i tillegg til de lokale stamgjestene, og hvor maten er mye bedre enn det man kan frykte ut fra et enkelt og litt rufsete utseende på sjappa.
Rodini-parken sør for Gamlebyen er (har vært) et flott anlegg, som uansett er verdt et besøk. Det var i mange år preget av forfall, men for noen år siden ble det satset på å ruste området opp igjen, så det viste store forbedringer. Men jeg vet ikke hvordan dagens økonomiske situasjon har påvirket arbeidet der.
Jeg merker selv at jeg blir mer engasjert når jeg skriver om Rhodos enn hvis jeg skal si noe om Kos, så jeg er ikke det minste i tvil om hvilken øy jeg ville anbefale. Men smak og behag......