Athen:Click for Athen, Hellas Forecast   Heraklion:Click for Heraklion, Hellas Forecast   Thessaloniki:Click for Thessaloniki, Hellas Forecast  Korfu:Click for Korfu, Hellas Forecast Naxos:Click for Naxos, Hellas Forecast  Rhodos:Click for Rhodes, Hellas Forecast  

Hellasforum › Forum › Om Hellas › Praktiske reisetips og spørsmål › Reise til hellas i juli/august?

Hellasforum  
_TOGGLE
_TOGGLE Brukerinfo
Welcome

Anonymous

Nickname
Password
Register

Membership:
Latest: Brum
New Today: 0
New Yesterday: 1
Overall: 1556

Online Now [19]:
Visitors: 10
Bots: 4
Members: 5
Page Views:
Today: 23827
Total: 15577833

_TOGGLE Hvem er hvor?
 Members:
1:
Frost
> Forum
2:
Sigbjorn
> Forum
3:
Sjøløve
> Private Meldinger
4:
Stedvard
> Forum
5:
Turid
> Forum
 Bots:
1: MSN > Min Konto
2: Google > Forum
3: Yahoo > Fotogalleri
4: Baidu > Forum
 Visitors:
01: Forum
02: Forum
03: Forum
04: Hem
05: Forum
06: Forum
07: Hjem
08: Forum
09: Forum
10: Forum

_TOGGLE Diverse fra forumet

_TOGGLE Undersøkelser
Ønsker du at Hellasforum skal ha julekalender også i år?

Results :: Polls

Votes: 64
Comments: 2

_TOGGLE Sist sett
Turid00:00
Stedvard00:00
Sigbjorn00:00
Frost00:00
Sjøløve00:00
JohnS00:17
Ninette00:17
Rosmarin00:18
Pjokken00:32
Ole01:20
Tjorven01:21
kaka01:47
Marit01:53
telma02:01
nille02:08
Admirala02:11
Tommy02:12
dimitris02:33
polyanna02:55
Anders03:05
Verikokos03:09
Brum03:12
Mixelite03:21
woldli03:31
Riitta03:41
Toppen03:42
Svein~B03:45
IngeS04:33
Kjeva04:51
Vivianne04:56

_TOGGLE Velg språk

Forum › Om Hellas › Praktiske reisetips og spørsmål › Reise til hellas i juli/august?
Reise til hellas i juli/august?
Her kan man poste tips og spørsmål om pakking, flyruter, togruter, fergetider, gode råd, dårlige erfaringer etc.
Users browsing this topic: None
Post new topic Reply to topic Printer Friendly Page
<
1 2 3 4
>
View previous topic :: View next topic
Author Message
Svein~B

Svein~B

Post Post subject: Re: Reise til hellas i juli/august?
Posted: Wed Apr 09, 2008 01:53 PM
Reply with quote

abby wrote:
Tusen takk for all hjelp! jeg studerer ennå, og har plukket ut noen plasser jeg tror jeg liker. Det jeg ikke er sikker på er hva som er mest barnevennlig.
Ene alternativet er i skopelos by, et lite hotel som heter Denise. Bakdelen er at det er 4 km til stranden.
Eller chios, megas limnionas, Zevios studios eller Eva Apartment.
-samos, pythagorion, Leiligheter New Ionia eller hotel og leiligheter Evelyn
-Karpathos by, hotell Ladis. Eller Vergina.
-skiathos, hotell nicholas
Eller chios by, sea breeze apartements.

Noen som har erfaring med noen av disse hotellene/stedene?
Vi vil gjerne ha det litt barnevennlig siden vi reiser med datteren vår på 3 år. Gjerne sandstrender, og langgrundt.

Innspill?

Jeg vil trekke fram Samos og Chios. Der er det aldri vindstille og det kommer kjølig luft ned fra fjellene i Tyrkia. Jeg vil også si at Pythagorion kanskje er betydelig mer barnevennlig enn de fleste andre steder på Samos. Jeg kjenner ikke bostedene som du nevner. Det er ei fin, langgrunn sandstrand litt øst for Pythagorion (Psili Ammos). Jeg tror nok du må leie bil for å komme dit. Den stranda som strekker er seg vestover fra Pythagorion, kilometervis, bort forbi flyplassen, er også barnevennlig, men ikke fullt så fin og ikke fullt så langgrunn.

Back to top
View user's profile
Tommy

Tommy

Posted: Wed Apr 09, 2008 02:27 PM
Reply with quote

abby wrote:
Tusen takk for all hjelp! jeg studerer ennå, og har plukket ut noen plasser jeg tror jeg liker. Det jeg ikke er sikker på er hva som er mest barnevennlig.
Ene alternativet er i skopelos by, et lite hotel som heter Denise. Bakdelen er at det er 4 km til stranden.
-samos, pythagorion, Leiligheter New Ionia eller hotel og leiligheter Evelyn
-Karpathos by, hotell Ladis. Eller Vergina.
-skiathos, hotell nicholas

Vi vil gjerne ha det litt barnevennlig siden vi reiser med datteren vår på 3 år. Gjerne sandstrender, og langgrundt.

Innspill?

Långgrunda stränder lämpliga för mindre ikke simkunniga barn ? Då vill jag inte rekommendera Pythagorio, till Psilli Ammos som nämnts här finns det utflyktsbåt, men det blir kanske lite bökigt att ta sig till för att bada med en 3-åring. Skopelos ? En strand finns i byn/hamnen som är långgrund, den är dock inte så attraktiv även om jag inte tror där är speciellt förorenat, annars är det busstransport till stränderna på Skopelos som gäller. Inget bra alternativ med små barn tycker jag. Det bästa av dom alternativ du nämnt här ovan tror jag är Skiathos, fast jag har aldrig varit där, men utifrån vad jag läst av andra forumister som har Skiathos som favorit så tror jag det är ett bra alternativ. Vill tillägga att varken Karpathos eller Chios vet jag något om, då jag aldrig varit där. Men som sagt, om jag hade med en 3-åring med mig till Grekland hade jag gått för Skiathos utifrån vad hört och läst om ön och här på forumet, och hotelet ni valt har ju dessutom pool och det oppskattas säkert av en 3-åring att få plaska runt i Smile

Last edited by Tommy on Wed Apr 09, 2008 02:36 PM; edited 2 time in total
Back to top
View user's profile Send e-mail Skype
Mixelite

Mixelite

Posted: Wed Apr 09, 2008 03:26 PM
Reply with quote

abby wrote:

Vi vil gjerne ha det litt barnevennlig siden vi reiser med datteren vår på 3 ...år. Gjerne sandstrender, og langgrundt.

Jeg har ingen kjennskap til Zevios annet enn at jeg vet hvor det ligger(og lurer på hvem som har vært dekoratør cheers ); Litt tilbaketrukket i Agia Ermioni som nærmest har vokst sammen med Megas Limnionas. Agia Ermioni har koselig fiskerhavn, Megas Limnionas har stranden. Fin beliggenhet på hotellet og

Eva har vi bodd på de siste to årene og vi har vært kjempefornøyd! Rolig beliggenhet og for oss som har medbragt brød: Kjøleskap med skikkelig(separat) fryseboks og stekeovn. Rene, pene leiligheter med kjøkkeninnredning som var splitterny i forfjor da vi bodde der. Eva ligger midt mellom Agia Ermioni og Megas Limnionas(teknisk sett i Agia Ermioni, mens den andre halvdelen av bygget som har annen eier ligger i ML). Det har kort vei både til strand, fiskerhavn og alle tavernaene som ligger i de to "tettstedene".

Megas Limnionas er hovedsaklig stenstrand med noen innslag av sand(nok til spade og spann). Ute i vannet ligger det et belte med sten før man møter nydelig sandbunn. Det er grunt nok til at 3-åringen kan vasse i strandkanten, det er ikke brådypt men heller ikke langgrunt. Heldigvis. Jeg liker ikke å gå og gå for å komme til knes i vann Wink Vi har feriert i Megas Limnionas siden yngstemann var 1 år og har aldri opplevd stranden som noe problem.

Stranden ligger nedenfor veien med "bypark" mellom så det er god plass for 3-åringen å bevege seg på uten at det er rett i veien. Tavernaene i området(Både ML og AE) derimot ligger tett ved veien, så der må man passe på å ikke slippe poden rett ut! Det er ikke stor trafikk, men en bil er jo nok, så passe på må man. Utrolig trivelige mennesker på tavernaene forresten, så treåringen ville sikkert like seg Wink

Sea Breeze ligger ikke i Chios by! Det ligger lenger sør enn de andre bostedene, rett ved Agia Fotia som er en av mine favoritter på Chios, men kanskje(jeg får ikke helt bestemt meg) den som er minst barnevennlig av de to. Det blir nok fortere dypt der, selv om det ikke er brådypt. Mange pene sten å leke med Smile og strandstoler og parasoller.

Jeg jobber litt for eieren av Sea Breeze(så har jeg sagt fra om det også slik at jeg ikke blir beskylt for å drive snikreklame) og var innom på befaring da jeg var på Chios nå i mars. Leilighetene er nyoppusset og får stort kjøleskap, nye tekstiler og lamper, nytt tv... Alt virker veldig forseggjort og pent... Flott havsutsikt og som sagt ved nydelig strand, men man bør ha bil når man bor her! Det er en drøy km til hovedveien hvor bussen går(hvis den ikke går ned, men jeg tviler...) Man kan selvfølgelig spasere til Agia Fotia og ta bussen derfra også. Jeg vil nok være tilbøyelig til å være enig med katalogen som beskriver anlegget som mindre egnet for familier med barn i vogn. En del trapper og nivåforskjeller.

Når det gjelder langgrunt og Karfas, så vil jeg bare gjøre oppmerksom på at den er virkelig langgrunn! Laaaangt å gå uten at man går under. Bare for å på en måte sette i perspektiv sammenligningen mellom de tre strendene!

Håper jeg var til hjelp og ikke bare gjorde forvirringen større!

View user's profile Send e-mail Visit poster's website MSN Messenger
Svein~B

Svein~B

Posted: Wed Apr 09, 2008 05:14 PM
Reply with quote

Og du kan vel bekrefte at det aldri er vindstille, Mix?

Back to top
View user's profile
Mixelite

Mixelite

Posted: Wed Apr 09, 2008 06:02 PM
Reply with quote

Svein~B wrote:
Og du kan vel bekrefte at det aldri er vindstille, Mix?
Jeg tror jeg kan telle på to fingre de dagene hvor det har føltes som om luften har stått stille på de snart 18 årene vi har reist til Chios. Smile Det var vel ikke helt vindstille da heller, men nærme. Det var ikke mye bevegelse i luften på Sun Village som befinner seg på en topp iallfall. Chios kalles ikke vindenes øy for ingenting Wink Om det blåser like mye på de andre øyene aner jeg ikke, men det du sier høres jo sannsynlig ut.

filhellener

filhellener

Posted: Wed Apr 09, 2008 07:28 PM
Reply with quote

[quote="Mixelite
Jeg har ingen kjennskap til Zevios annet enn at jeg vet hvor det ligger(og lurer på hvem som har vært dekoratør cheers ); [/quote]

icon_biggrin nå måtte jeg bare finne fram Chios albumet icon_biggrin

- vi reiste uspesifisert med Ving i -99 og bodde på Zevgios, og først må jeg si at det var et veldig b r a sted å bo icon_smile

Etter først å havne i underetasjen på Hotel Sunrise rett nedenfor fikk vi flytte til 3 etg, og flott utsikt, på Zevgios uten å betale noe ekstra.

Vi bodde der det er lilla vegger og rødt tak og stolper på balkongen!
- måtte nevne det, fordi det kan se ut som det er samme aprikosfarge som på veggen, men det var kirsebærrødt bom

- og dekoratøren, Mixelite, montro det ikke var Zevgios selv icon_biggrin

I alle fall fortalte guidene at de hadde fått sjokk da de kom til - 99 sesongen og så hotellet cyclops_ani
Året før hadde det vært helt h v i t t !
Uansett, vi syntes det var flott å b o der med utsikt derfra, i stedet for å ha utsikt dit icon_biggrin Er det samme farger fortsatt eller ?

Mixelite

Mixelite

Post Post subject: Reise til hellas i juli/august?
Posted: Wed Apr 09, 2008 07:39 PM
Reply with quote

Det ser ut til at det er samme fargene som i katalogen filhellener. Godt poeng det der med at det er bedre å bo der enn å sitte et annet sted og se på det Wink

Kjekt å vite at det er et ok sted å bo iallfall!

Tjorven

Tjorven

Posted: Wed Apr 09, 2008 07:39 PM
Reply with quote

Wink Ja, dette hotellet lyser nok opp i hverdagen Wink

abby

abby

Posted: Wed Apr 09, 2008 08:09 PM
Reply with quote

Tusen tusen takk for mange nyttige svar!
Jeg sitter igrunn igjen med alternativene chios, eva apartement eller karpathos by, hotel ladis.

Er det noen forskjell i klimaet på disse to øyene, eller er det ganske likt? Jeg har leita etter en tabell av noe slag som viser temperaturene her i juli/august, men jeg kan ikke finne noe..

3 åringen så bilde av et esel på øya karpathos, og konkluderte med at det var rette plassen. Hadde det vært så enkelt! flower

Back to top
View user's profile
Tjorven

Tjorven

Posted: Wed Apr 09, 2008 08:17 PM
Reply with quote

abby wrote:

3 åringen så bilde av et esel på øya karpathos, og konkluderte med at det var rette plassen. Hadde det vært så enkelt! flower

Ja, kanskje er det så enkelt, Abby flower

Mixelite

Mixelite

Posted: Wed Apr 09, 2008 08:21 PM
Reply with quote

abby wrote:

Er det noen forskjell i klimaet på disse to øyene, eller er det ganske likt? Jeg har leita etter en tabell av noe slag som viser temperaturene her i juli/august, men jeg kan ikke finne noe..

Det blir vill gjetting(nåja, ikke helt. Det jeg mener er at jeg ikke har vært så mange steder), men i juli/august er vel klimaet likt over hele Hellas? Altså, sol sol og atter sol. Eneste variasjonen er om himmelen er blå eller disig... Vet ikke hvordan det er med vinden på Karpathos, så det får noen andre uttale seg om.

Hvis 3-åringen falt for eselet, blir hun sikkert glad for å høre at de finnes på Chios også Wink Herlig! cheers Hva skal man vel med bamseklubber når småttisen er fornøyd med et esel Very Happy

Det er ikke så mange esler vi ser på våre turer rundt på øya, men i tillegg har "vi" hester. Mannen til hun som driver minimarkedet som ligger nærmest Evas(med et hestehår på den andre), kommer av og til forbi på hest sammen med noen andre. Ganske staslig med de flott dekorerte salene de bruker!

I høst var jeg ute og spiste sammen med noen hvorav den ene kom på hest. Kjekt, fikk jeg vite, for hesten finner veien hjem selv om kvelden. drunken

abby

abby

Posted: Thu Apr 10, 2008 02:55 PM
Reply with quote

Tusen takk, nå må jeg snart bestemme meg!

Jeg lurer på noe annet (hvor er flaue smilyen??), tidligere mener jeg at det sto en lang liste med bilder fra de forskjellige stedene over her på forumet, men nå finner jeg de ikke igjen. Hva har jeg gjort? Husker jeg så feil? colors

Back to top
View user's profile
maxine

maxine

Posted: Thu Apr 10, 2008 03:18 PM
Reply with quote

mytsberg har lagt ut en link til sine flotte bilder fra Karpathos:

www.travelboys.net/

og her er bildene til fellman:

flyul.se/karpathos/

Last edited by maxine on Thu Apr 10, 2008 03:27 PM; edited 1 times in total
Back to top
View user's profile
Ole

Ole

Posted: Thu Apr 10, 2008 03:20 PM
Reply with quote

Har lagt inn igjen linkene litt lenger ned på framsiden. Listen er ikke oppdatert. Her er alle bildene i fotogalleriet: hellasforum.net/index....mine&cat=1

IngerMarit

IngerMarit

Posted: Sat Apr 12, 2008 03:10 PM
Reply with quote

abby wrote:
Tusen takk, nå må jeg snart bestemme meg!

Jeg lurer på noe annet (hvor er flaue smilyen??), tidligere mener jeg at det sto en lang liste med bilder fra de forskjellige stedene over her på forumet, men nå finner jeg de ikke igjen. Hva har jeg gjort? Husker jeg så feil? colors

Hei

Jeg var på Karpathos for noen år siden. Stranda inni byen er ikke særlig barnevennlig. Stenete og ikke spesielt langgrunn. Vi bodde ca 1,5 km utenfor byen og der var det finere strand. Likte forøvrig Karpathos godt. Var på Skiathos da mine barn var 3 og 6 år. Falt spesielt for Skiathos by som er bilfri ! Herlig å rusle rundt uten å måtte leie ungene. Flotte strender også. Hvis jeg ikke husker feil, så var Koukonaries? kjempebra.

Back to top
View user's profile
<
1 2 3 4
>
Post new topic Reply to topic Printer Friendly Page
You cannot post new topics in this forum
You can reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum
You cannot attach files in this forum
You can download files in this forum

Siste innlegg i forumet
 Topics   Replies   Author   Views   Last Post 
No new posts Yamas Bar og Taverna Mesta, Chios [ Poll ] Yamas Bar og Taverna Mesta, Chios er åpen!
[ Go to pageGo to page: 1 ... 9, 10, 11 ]
160 Ole 6668 Re: Yamas Bar og Taver...
 Fri Sep 10, 2010 05:54 PM 
Marit View latest post
No new posts Mat og drikke Hellstrøm på Alexandros 9 Ingrid 937 Hellstrøm på Alexand...
 Fri Sep 10, 2010 05:53 PM 
kaka View latest post
No new posts Mat og drikke Hva er egentlig rotekte norsk mat? 3 IngeS 58 Re: Hva er egentlig ro...
 Fri Sep 10, 2010 05:37 PM 
Admirala View latest post
No new posts Alt annet Lite intryck o så från en vecka i Albanien 10 Tommy 336 Re: Lite intryck o så...
 Fri Sep 10, 2010 05:17 PM 
Tommy View latest post
No new posts Hilsen fra Hellas Septemberturne 2010
[ Go to pageGo to page: 1, 2 ]
15 Anders 369 Septemberturne 2010
 Fri Sep 10, 2010 04:57 PM 
kaka View latest post
No new posts Mat og drikke Topic has attachment Hva er egentlig gresk mat? 10 dimitris 247 Re: Hva er egentlig gr...
 Fri Sep 10, 2010 04:20 PM 
Mixelite View latest post
No new posts Athen og Pireus Topic has attachment Akropolis, Athen
[ Go to pageGo to page: 1, 2, 3 ]
39 Svein~B 3507 Re: Akropolis, Athen
 Fri Sep 10, 2010 04:03 PM 
Svein~B View latest post
No new posts Syros Topic has attachment Syros august 2010 12 marjana 316 Re: Syros august 2010
 Fri Sep 10, 2010 04:00 PM 
polyanna View latest post
No new posts Hellas generelt Hellas, sivilisasjonens vugge 6 IngeS 607 Hellas, sivilisasjonen...
 Fri Sep 10, 2010 01:26 PM 
Tjorven View latest post
No new posts Hellas generelt Topic has attachment Katter i Hellas
37 elisabeth 2724 Katter i Hellas
 Fri Sep 10, 2010 12:33 PM 
Tjorven View latest post
No new posts Hellas generelt Hvordan var det?
Økonomien, ringvirkninger .
24 TC-hellas 657 Re: Hvordan var det?
 Fri Sep 10, 2010 06:28 AM 
Admirala View latest post
No new posts Samos Topic has attachment Dagens bilde fra Samos
[ Go to pageGo to page: 1 ... 28, 29, 30 ]
446 IngeS 33609 Re: Dagens bilde fra S...
 Fri Sep 10, 2010 06:16 AM 
IngeS View latest post
No new posts Hellas generelt Topic has attachment Flytetyg
[ Go to pageGo to page: 1 ... 13, 14, 15 ]
210 Tommy 15033 Re: Flytetyg
 Fri Sep 10, 2010 06:14 AM 
IngeS View latest post
No new posts Rom/studios/hotell Topic has attachment Oversikt over overnattingssteder i Kykladene 13 Ole 5576 Re: Oversikt over over...
 Fri Sep 10, 2010 05:10 AM 
Sjøløve View latest post
No new posts Om forumet Kåring: Våre favorittsteder
27 Ole 1722 Kåring: Våre favorit...
 Thu Sep 09, 2010 08:36 PM 
Ole View latest post
No new posts Hilsen fra Hellas Torill og Tjorven på Parga-tur!
19 Anders 860 Torill og Tjorven på ...
 Thu Sep 09, 2010 11:47 AM 
Tjorven View latest post
No new posts Kykladene Tur sjøveien fra Naxos til lille Schinoussa 12 MaFi 334 Tur sjøveien fra Naxo...
 Thu Sep 09, 2010 11:08 AM 
Tjorven View latest post
No new posts Om forumet Topic has attachment Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
[ Go to pageGo to page: 1 ... 31, 32, 33 ]
493 Unni 42492 Testing testing ena-th...
 Wed Sep 08, 2010 08:17 PM 
Rosmarin View latest post
No new posts Chios Topic has attachment Pjokkens Chios-side
[ Go to pageGo to page: 1 ... 21, 22, 23 ]
334 Katta 29760 Re: Pjokkens Chios-sid...
 Wed Sep 08, 2010 06:57 PM 
Pjokken View latest post
No new posts Praktiske reisetips og spørsmål Erfaringer med chartertur til Naxos?- og andre spørsmål..
[ Go to pageGo to page: 1, 2, 3, 4 ]
51 kaka 1662 Erfaringer med charter...
 Wed Sep 08, 2010 05:41 PM 
kaka View latest post
No new posts Om forumet Ny spørreundersøkelse
[ Go to pageGo to page: 1 ... 4, 5, 6 ]
88 Ole 11416 Ny spørreundersøkels...
 Wed Sep 08, 2010 05:16 PM 
Tjorven View latest post
No new posts Athen og Pireus Topic has attachment Athen
[ Go to pageGo to page: 1 ... 12, 13, 14 ]
207 Svein~B 28759 Re: Athen
 Wed Sep 08, 2010 04:35 PM 
Svein~B View latest post
No new posts Hilsen fra Hellas Varm hilsen fra Rethymnon på Kreta 3 kassja 150 Varm hilsen fra Rethym...
 Wed Sep 08, 2010 01:39 PM 
Tjorven View latest post
No new posts Hellas generelt Hellas i pressen
Legg inn linker til nettaviser som skriver om Hellas.
[ Go to pageGo to page: 1 ... 22, 23, 24 ]
352 operafantomet 30978 Hellas i pressen
 Wed Sep 08, 2010 10:52 AM 
Tjorven View latest post
No new posts Om forumet En Moderator går av
39 Pjokken 2729 En Moderator går av
 Wed Sep 08, 2010 09:29 AM 
Tjorven View latest post

Diverse
Søk

Fotogalleriet