Skrevet av Emne: Sv: Peloponnes / Kardamili med mere 2016.  (Lest 21258 ganger)

Innlogget kaka

• Vis profil
Sv: Sv: Peloponnes / Kardamili med mere 2016.
« Svar #36 på: 25. Mars 16, 10:05:45 »
Vakker påskehilsen her, Katherina :)
Jeg ønsker dere, alle andre her inne, en god påske.
KariK

Innlogget KatherinaTopic starter

• Vis profil
Sv: Peloponnes / Kardamili med mere 2016.
« Svar #37 på: 25. Mars 16, 10:26:58 »
 :bye: :blomst3: Det var godt at vi hadde fått startet dagen på en så god måte og med et svalende morgenbad, for dagen skulle vise seg å bli mer "svett" på så mange måter og vår tålmodighet ble satt på en prøve.
Det er alltid koselig å besøke de små landsbyene enten de ligger ved kysten, inne i landet eller til fjells og vi hadde lest at Karia skulle være en koselig by med god mat. Etter beskrivelsen og kartet skulle den være enkel å finne. Et fint sted å besøke før vi setter kursen hjemover til Kardamili, tenkte vi.  ??? Vi kom greit fram til Argos, sjekket kartet og det vi hadde av veibeskrivelse. Om noen lurer på appelsinplantasjer utenfor Argos, så spør oss, for vi har kjørt på kryss og tvers. Veiene var som et nettverk, edderkoppspinn. Det føltes som å ha kommet inn i en labyrint. "Her har vi da vært før?" "Prøv den veien, nei den!" Ingen retningsvisere. De trenger vel ikke det i appelsinlunder. Ett hus eller små klynger av hus, men ingen landsby. Tilbake til utgangspunktet!  :-\ Men hjalp det? "NEI!" PÅ nytt kom vi inn i labyrinten. Slik holdt vi på. Hvor lenge? Nei, det husker jeg ikke, men det føltes som utrolig lengde. Tiden gikk. Skulle vi gi opp? Nei, det er ikke likt oss! Tilbake til Argos og utgangspunktet. STOPP - TENK! Det var min bedre halvdel, som akkurat da ikke føltes som det. Det begynte å bli hett i bilen på mer enn en måte. "Jeg hadde da tenkt hele tiden!" MEN - TENK!" Har vel sjelden savnet en GPS som da.
Ut på hovedveien, mye trafikk, vi prøvde å konsentrere oss. Hvor hadde vi tatt feil? Der: Neste kryss, så vi det etterlengtede skiltet, emn i motsatt kjøreretning av det vi hadde kommet!!!!! "KARIA"  :) Vi var på rett vei og kom inn i et vakkert landskap. Slutt på appelsinene. De hadde vi vært nok omgitt av for en stund! Endelig Karia!
 :juble: Vi kom inn på et lite torg med ett par tavernaer og noen andre hus. Veiene ned mot torget var bratte - steile. Det var få parkeringsmuligheter. Best plass var det foran en av tavernaene. Den så litt mørk og trist ut så mer ut som en kafenion. Den på den andre siden av torget, så der i mot riktig trivelig ut, men parkeringsmulighetene var få. "Kan jo parkere litt bortenfor. Sverre ønsket å strekke litt på beina, noe som var forståelig etter noen timer i bilen. "Parkere her?!" Nei, kanskje ikke!" Men hvor skal jeg snu! Trangt, veldig trangt! Dermed kjørte jeg bak en mur. Der så det åpent og bra ut, men nei! Lærdom: Sjekk alltid først hvis du ikke er sikker. Hadde jeg svettet tidligere i dag, så var det minimalt mot det jeg kom til å gjøre nå.  :-[ :'(
Jeg har opplevd mye trangt og bratt på våre bilturer, men dette var virkelig både SMALT og BRATT - STEILT! i begynnelsen mur på den ene siden (og bak den en bratt skråning) og hus på den ene siden. I de bitte små og trange smugene stod det faktisk en og annen bil. Jeg befant meg  fanget inne i et smug som ble steilere og steilere og med en veikvalitet som ikke lingnet noe. Ikke grus, men betong. "Hva nå?" Snu kunne jeg ikke. "Tenk om jeg møter en bil!" Heldigvis gjorde jeg ikke det. Pandaen som vi hadde på denne turen, likte seg ikke så godt i lavgear. Trakk med andre ord dårlig. Pust og pes, svett! Mitt i bakken måtte både bilen og jeg ha en pause og bakkestarten gikk heldigvis greit. Videre. Ny pause. Endelig var vi kommet til tops! Den øvre delen av landsbyen. Her så jeg en eller annen offentlig bygning med en åpen plass. Tenkepause! Hvordan skal jeg komme meg ned? Så kommer min kjære. "Hva er det du holder på med? Hva skal du her å gjøre?" For et spørsmål! Hjelp meg heller bort herfra. Det hører også med til historien at jeg gjerne, ja, veldig gjerne skulle ha vært på et visst sted. Det sprengte på, emn her var det ingen mulighet, så knip igjen og hold hodet kaldt!  ??? :o
Litt høyre opp og ny pause. Her så vi en ny vei ned mot landsbyen. "Vær så snill. Sverre, gå ned og se om den er kjørbar!" Han kom tilbake med følgende beskjed: "Nei, for all del, ikke finn på å kjøre der! "Men jeg kan gå foran og lose deg og passe på om det kommer noen andre biler" Jeg hadde ikke noe valg. Tilbake til den offentlige bygningen og foran den gikk det en vei, litt bredere og bedre enn noe annet jeg hadde sett i denne byen. Plutselig så var vi nede og parkerte, jo, nettopp der vi hadde tenkt da vi kom.
  :winking: Nå var det godt å få sette seg ned, senke skuldrene og bruke god tid på et deilig måltid, for det smakte utrolig godt. Veien hjem gikk helt uten komplikasjoner og vi skal nok tilbake til Karia og da vet jeg hvor jeg skal parkere.

[ Invalid Attachment ]

[ Invalid Attachment ]
Dyp konsentrasjon rundt måltidet

[ Invalid Attachment ]

[ Invalid Attachment ]
Trendy miljø fra en taverna i smuget. Den var stengt

[ Invalid Attachment ]

[ Invalid Attachment ]

[ Invalid Attachment ]

[ Invalid Attachment ]

[ Invalid Attachment ]

• Vis profil
« Svar #38 på: 25. Mars 16, 10:32:55 »
 :) så kom ikke bildene med!

Dyp konsentrasjon rundt måltidet

Noen inntrykk fra miljøet til en nabotaverna, som var stengt

[ Invalid Attachment ]

[ Invalid Attachment ]

• Vis profil
« Svar #39 på: 25. Mars 16, 10:34:54 »
 :D Tar med ett par til i samme slengen

[ Invalid Attachment ]

Utlogget dagstaalesen@hotmail.com

• Dag
    • Vis profil
« Svar #40 på: 25. Mars 16, 15:35:32 »
Huff, ble litt svett når vi leste denne historien, tror panikken har tatt oss hvis vi har opplevd dette :-\. Du skriver så godt og livaktig, følte oss nesten der i bilen med dere.
Dag.

Utlogget Diddi

• Vis profil
« Svar #41 på: 25. Mars 16, 21:05:52 »
Så artig liten historie  :) Kjente hjertet begynte å slå raskere, kjente meg godt igjen fra enkelte episoder i Hellas  :smile12:
Å undre seg er begynnelsen til større innsikt:)

• Vis profil
« Svar #42 på: 25. Mars 16, 22:30:22 »
 :) Takk for koselige hilsner.
Ja, det ble sannelig litt av en tur! Det må innrømmes at det er ikke første gangen vi plundrer med veien og det blir vel heller ikke det sist og vi er sikkert ikke alene om det. Tenker som så, at da får vi se noe nytt og uventet. Men turen inne i Karia er vel den gangen jeg har svettet aller mest og da særlig da jeg skjønte at det var best å ta en pause midt i bakken og måtte ha bakkestart. Men nok med det. Det er tid for å komme videre og hjem til Kardamili.
 :) I bilen hjem la jeg merke til at Sverre oftere og oftere tok seg til den ene foten og til slutt tok av seg den ene sandalen. "Den strammer mer enn vanlig!" "Det begynner å verke" Dagen etter så ikke foten ut. Etter å ha vist den fram til Anna, var beskjeden klar: "Du må til helsesenteret i Ag.Nikolaos. Mannen min kjører dere og venter der sammen med dere. Her tok de seg skikkelig god tid. Flere kom å så på den stakkars tåa. Best å ta blodtrykket og det var det lenge siden noen hadde målt på denne karen. Han er jo alltid sprellende frisk. Plutselig var det blodtrykket som ble viktigest. Alt for høyt! Tåa? Antagelig insektstikk! Som jeg nevnte i begynnelsen av tråden så var det podagra. Så resten av ferien ble han beordret til å være i ro og spise saltfri kost. Han kom under Annas vinger - omsorg og den er skikkelig god. Måling av BT fire ganger om dagen og hjemmelaget saltfri kost med gode ingredienser for BT. Sverre: Ja, han nøt nok omsorgen og koste seg med kryssordet og boka. Jeg: Spilte spill sammen med han, slappa av litt mer enn vanlig, men tok også turer på egenhånd.
 :D Nei, ingen kjenner dagen før solen går ned.

[ Invalid Attachment ]

• Dag
    • Vis profil
« Svar #43 på: 26. Mars 16, 18:30:24 »
Går jo ikke an å trykke liker her når vi ser disse bildene. MEN  dere skal snart på tur igjen, vi ønsker dere en riktig god tur med gode føtter på hele turen. :)
Dag.

Utlogget Lous

• Vis profil
« Svar #44 på: 27. Mars 16, 11:00:36 »
Det ser da ut som han liker suppa da. Så må jeg si at jeg liker at han fikk god behandling
« Siste redigering: 27. Mars 16, 12:23:46 by Lous »

• Vis profil
« Svar #45 på: 28. Mars 16, 15:46:21 »
 :D Ja, han led ingen nød og ble tatt godt vare på både på helsesenteret i Ag. Nikolaos og så absolutt av alle hos Pierides og Lilleputs reiseledere. Takket være rett medisinering da han kom hjem, er han frisk og rask igjen og klar for nye turer, også i fjellet.  :)
 :D I fjellet rundt Kardamili er det flere koselige landsbyer å besøke og en av dem er Milia. Enten man velger å kjøre "fjellveien" - via Proastio / Kastania og videre eller ta av i Stoupa eller kjøre til Platsa og i retning Milia, så er det en fin tur. Den enkleste veien eller kanskje riktigst beste veien, er den via Platsa.
 :D Denne gangen ble det tur alene og jeg valgte å kjøre via Platsa. Best å safe litt når man ferdes alene. Så gjorde som vi pleier. Parkerte på det nedre og stakk innom den lille og koselige tavernaen og tok meg litt å drikke. Slo av en prat med den alltid like blide og snakkesalige damen. som bar kan gresk, men hva gjør vel det. Noen mørke skyer lå truende over fjellet, men det var varmt og godt og en regnskur var helt greit, hvis den kom hit. Så jeg tok beina fatt og vandret mot den øvre delen av byen. Det er steilt og jeg må innrømme at det blir litt pusting og pesing og er veldig glad for naturlige stopp for fotografering. Motivene er kjente og sikkert avbildet mer enn en gang, men det er vakkert og må foreviges nok en gang. En ny vri og noen ny finnes også. Fotoapparatet er en god turkamerat.

Det er både koselig og svalende å sitte i skyggen under drueklasene

Må innrømme at dette bildet er fra en tidligere tur.

• Vis profil
« Svar #46 på: 28. Mars 16, 16:59:36 »
 :winking: :kd66: Står på litt og legger inn noen bilder til med det samme.
Det er alltid koselig å komme opp til det lille torget og sette seg ned utenfor den lille tavernaen og nyte noe kaldt å drikke og bare
sitte der i freden og roen. Ofte sitter noen av landsbyens folk ved et par av de andre borden, presten stikker innom for å slå av en prat og pick-upen med dagens tilbud stanser og sjåføren tar seg god tid og setter seg ned sammen med de andre. Skravla går og latteren sitter løst. Jeg sitter der for meg selv med mine tanker og føler meg på en måte som en del av fellesskapet. En og annen kommer bort til bordet mitt og slår av en prat. De mørke skyene  kommer nærmere og nærmere. Det er kanskje på tide å bryte opp. Det kan jo komme ei skur. Og, det  kom ei skur og det var ikke akkurat yr, men sluser som åpnet seg. Et og annet tre med tett bladverk eller et lite tak tjente som ly. Et lite opphold eller rettere bittelite lettere regn og det var bare å se ut et nytt ly og skynde seg til det. Jeg kom meg da til bilen og da var regnet holdt opp. For friskende og egentlig deilig. Jeg tåler da å bli våt! :)   :solsky:

Denne gangen ble det gresk cola

nedfallsnøtter - valnøtter

[ Invalid Attachment ]

[ Invalid Attachment ]

• Dag
    • Vis profil
« Svar #47 på: 29. Mars 16, 09:12:27 »
Her var det mange fine minner fra vår sykkeltur i fjord, skal  innom Milea i år også .
Dag.

Siste innlegg

Emne Av Trådstarter Lest/svar Forum Tid
Vårtur - 2018 - Kardamili Katherina Katherina 2139/37 Peloponnes I dag kl. 11:35:45 Last Post
Bilder fra Kardamili Magnolia Magnolia 500619/1597 Peloponnes 18. Feb. 19, 17:40:32 Last Post
Store ødeleggelser på Kreta. Kritios Kritios 176/2 Kreta 18. Feb. 19, 17:39:35 Last Post
REBUS 21 fila fila 34/0 Hellas generelt 18. Feb. 19, 17:07:42 Last Post
Rethymnon på vinteren. mouche Iver 3354/5 Rethymnon og områdene rundt 18. Feb. 19, 14:19:10 Last Post
Peloponnes / Kardamili med mere . Katherina dagstaalesen@hotmail.com 66828/299 Fastlandet og Peloponnes 18. Feb. 19, 12:12:10 Last Post
Våre bosteder i Hellas ALBATROS, AGIOS ISIDOROS, LESVOS fila fila 35266/82 Rom/studios/hotell 17. Feb. 19, 09:39:58 Last Post
Peloponnes og Kythira april-mai 2019 Kabi stein 1555/28 Reiseskildringer 15. Feb. 19, 13:33:05 Last Post
Video fra Parikia Katherina Ole 179/2 Paros og Antiparos 15. Feb. 19, 13:16:24 Last Post
102 Strender i Hellas 3/29 fila fila 489/2 Gresk natur 12. Feb. 19, 08:41:42 Last Post
Jazzfestival i Kardamili.., dere som har opplevd den... filhellener filhellener 255/4 Peloponnes 11. Feb. 19, 12:47:07 Last Post
Jaja. Nå googler jeg videre, selv om jeg har vært her. bengalow Heidrun 234/4 Hellas generelt 08. Feb. 19, 15:48:00 Last Post
Zakynthos lundmor SiwH. 3400/8 Ioniske øyer 06. Feb. 19, 17:43:05 Last Post
Sopp i Hellas espeno espeno 1427/6 Gresk natur 06. Feb. 19, 10:15:14 Last Post
Kalo mina marjana marjana 1797/1 Hellas generelt 02. Feb. 19, 03:39:39 Last Post
Magiske øyeblikk i Hellas CHORA SFAKION fila fila 80671/188 Hellas generelt 31. Jan. 19, 19:31:17 Last Post
Athen topp 10 kaka Ole 370/3 Athen og Pireus 28. Jan. 19, 10:48:37 Last Post
Kardamili - september 2017 Katherina Katherina 2714/19 Peloponnes 25. Jan. 19, 12:04:55 Last Post
Hvor er dette fra Løst Heidrun Heidrun 709/8 Hellas generelt 25. Jan. 19, 02:16:21 Last Post
Zakynthos men når!help mouche lundmor 507/2 Reisetips og spørsmål 19. Jan. 19, 08:41:49 Last Post
Zakynthos Diddi lundmor 391/1 Reisetips og spørsmål 15. Jan. 19, 19:43:54 Last Post
Barne famlie ønsker hjelp!!! fila lundmor 1048/11 Reisetips og spørsmål 15. Jan. 19, 11:13:50 Last Post
Hellas 2019 Svein~B Diddi 114/2 Yamas Bar & Taverna 13. Jan. 19, 14:07:00 Last Post
Schinoussa 2018 Diddi Ole 719/8 Små-Kykladene 07. Jan. 19, 22:03:47 Last Post
Lilleputs karnevalreise til Skyros 7. mars kaka Heidrun 571/4 Sporadene og Evia 07. Jan. 19, 18:38:10 Last Post
Video - 70 steder i Athen Ole Ole 359/0 Athen og Pireus 06. Jan. 19, 00:28:00 Last Post
Greske katter kaka marjana 212261/505 Hellas generelt 05. Jan. 19, 18:46:45 Last Post
Hvor er dette. Romjulsquizz ( Løst ) kaka Heidrun 2374/16 Hellas generelt 03. Jan. 19, 10:46:38 Last Post
Godt nytt år! dag staalesen Ole 92/8 Yamas Bar & Taverna 02. Jan. 19, 19:37:15 Last Post
Resultatservice og fasit kaka Ole 4053/2 Julekalenderen 2018 31. Des. 18, 10:48:16 Last Post