Logg inn med andre kontoer:
Takk til Marjana for nyttig og god informasjon om kapers og hvordan denne skal håndteres så her lærte jeg mye nytt i dag! Vi har mange slike planter i vårt område der vi regelmessig går tur og har allerede bestemt oss for å plukke til neste år og legge i vann. Vi er glade i kapers og spsite det senest igår da vi hadde tartar, rå karbonadedeig med eggeplomme, løk, rødbeter, sure agurker, kapers og litt salt og pepper.
Sitat fra: mouche på 12. nov 17, 13:55:35Takk til Marjana for nyttig og god informasjon om kapers og hvordan denne skal håndteres så her lærte jeg mye nytt i dag! Vi har mange slike planter i vårt område der vi regelmessig går tur og har allerede bestemt oss for å plukke til neste år og legge i vann. Vi er glade i kapers og spsite det senest igår da vi hadde tartar, rå karbonadedeig med eggeplomme, løk, rødbeter, sure agurker, kapers og litt salt og pepper. Jeg vet ikke hvorfor dere har tenkt å legge kapersene i vann?Tilsatt salt, eller?Det beste er å plukke dem, skylle dem i et dørslag, og så ta dem over i en liten vannflaske med en liten spiseskje salt. Skru igjen korken skikkelig, og rist på flasken med kapers av og til i 10 dager. Det er en fermentering som skjer med kapersen og saltet i disse 10 dagene, og åpner du korken før fermenteringen er ferdig så "eksploderer" det. Etter 10 dager kan du la kapersene ligge i rent vann for å vanne ut saltet, og skift vann ofte, og smak på kapersene til du ikke synes de er for salte. Da tilsetter du en god hvitvineddik og legger alt på et glass med lokk, og kapers med eddik kan også stå i kjøleskapet veldig lenge.Kapers er selvfølgelig godt i salat, til tatar, som du skriver, til all fisk og sjømat, og jeg fikk servert kanin i sennepssaus med kapers, kjempegodt!