Men nå glemmer du at det ikke er lov å ta med flytende saker i håndbagasjen! Jeg reiser alltid så lett som mulig, men til og med en leppestift er noe å sjekke!
Så alt som skal med for tre måneder neste gang er te. Teposer.
Man kan ta med seg en LITEN, gjennomsiktig pose med SMÅ toalettartikler, maks 1 liter, der hver enkelt ting i posen kan være maks 100 ml. Det var derfor jeg skrev om toalettveske i
miniformat... Det kan være greit å ha de første dagene om noe skulle skje... og bagasjen ikke kommer! :-)
Sitat fra Avinors infoside:
Hva med toalettartikler?Dersom du likevel ønsker å ta med for eksempel toalettsaker i håndbagasjen må artiklene pakkes i en lukkbar, gjennomsiktlig plastpose som maksimalt rommer en liter. Hver person kan kun ha med en pose! Hver enhet du tar med i posen kan maksimalt romme 100 milliliter. Med enhet menes flaske, tube, beger og lignende. Mengden bestemmes av størrelsen på beholderen, ikke hvor mye væske det er i den. Kvantumet må ikke overstige det posen rommer i lukket tilstand!
Vurder nøye om du kan unnvære flytende væsker i håndbagasjen, dersom du også reiser med innsjekket bagasje. Lukkbar pose av typen som er vist på bildet kan kjøpes i dagligvareforretninger. Posen på bildet er en 1 liters frysepose med en såkalt \"Zip-top\", eller klemmelås. Poser er i hovedregel tilgjenglig på lufthavnene, men Avinor anbefaler sterkt om at alle anskaffer en pose i god tid før reisen slik at ompakking på lufthavnen ikke blir nødvendig. Posen kan benyttes flere ganger.\"
Posen med toalettartikler i håndbagasjen må vises fram ved sikkerhetskontrollen. Det har gått helt greit de gangene jeg har vært ute og reist i det siste!
Les mer her:
http://www.avinor.no/lufthavn/hammerfest/pressesenter/_nyhetsarkiv?nyhetsarkiv_actionOverride=details&id=tcm:181-16778